Det skal du overveje, når du får lavet en ny hjemmeside
En ny hjemmeside kan være en vigtig investering i virksomheden, hvis den tilrettelægges ordentligt. Derfor er det en god ide at starte med at grundigt overveje, hvad hjemmesiden skal bruges til.
Er det meningen, den skal kunne sælge produkter? Er det en hjemmeside, som primært skal præsentere din forretning og dens services? Skal der være en nyhedsblog? Har du brug for gallerier? Hvad er dit budget? Der er mange spørgsmål, som du skal finde svaret på. Heldigvis kan du gøre dine egne overvejelser, som du senere kan vende med et webbureau – medmindre i har kompetencerne internt til at udviklet det nye website. Dette hører dog sjældenhederne til.
Skal hjemmesiden laves i et gratis program?
En typisk fristelse for mange mindre virksomheder kan være, at man overvejer at selv lave hjemmesiden i et gratis program. Der er dog et par faldgruber her, som man skal være opmærksom på. For det første er man ofte begrænset til et fastlåst design, som ikke udtrykker dine værdier som virksomhed. Din hjemmeside bliver med andre ord ”en som alle de andre”. Det gør det på ingen måde let at differentiere sig! Desuden er gratis hjemmesider knyttet til en hosting på udbyderens egen server. Det vil sige, at din webadresse ikke blot bliver dit firmanavn, men får andre sære ord som f.eks. ”blogspot”, ”squarespace” eller andet med i adressen. Og det ser desværre uprofessionelt ud.
Man kan dog vælge at bruge et open source program, og dermed lave en billig hjemmeside, som man hoster via eget domænenavn.
Hvad får man, når man køber en ny hjemmeside?
Når man køber en professionel ny hjemmeside – typisk hos et webbureau – får man en langt mere professionel pakke.
De ting, som ofte hører med, er et unik design, de helt rette funktioner (formularer, tilmelding til nyhedsbreve, kundemoduler, korrekt sideopsætning af forside, undersider, nyheder etc.) og kod kildekode! Kildekoden er vigtig og ofte overset, men den er altafgørende i forbindelse med f.eks. SEO. Dette skyldes, at den tekniske struktur på sitet, dets hastighed og dets evne til at blive afkodet af søgemaskiner som Google spiller en kolossal rolle for din synlighed.
Hvis du leder efter en professionel ny hjemmeside, anbefaler vi at se mere her, hvor du kan tage den indledende dialog om dine ønsker til firmaets nye website.
Husk at kunderne skal kunne finde dit nye website
Når din nye hjemmeside er i luften, skal dine kunder naturligvis kunne finde den. Men det sker ikke af sig selv. Overvej derfor, om du har brug for hjælp til markedsføring som søgemaskineoptimering eller betalt annoncering. Med disse discipliner kan du blive fundet på dine vigtigste søgeord, som et webbureau kan hjælpe dig med at finde frem til – baseret på hvor ofte en kunde søger efter et specifikt produkt elelr en service.
Vær opmærksom på, at SEO ofte er en mere langsigtet løsning, hvorimod betalt annoncering på f.eks. Google eller Facebook kan give afkast hurtigt. Både SEO og betalt annoncering fungerer dog glimrende i sammenspil.