Digital markedsføring og Pinterest som annonceringsplatform
Digital markedsføring har det hovedformål at fremme et brand eller et produkt ved hjælp af digitale kanaler. Det omfatter en lang række aktiviteter, herunder SEO, paid search, paid social, e-mail markedsføring og meget mere. Der er ikke én bestemt af de førnævnte aktiviteter, der er den gyldne vej til vækst i din virksomhed, men netop en kombination af forskellige vertikaler og samspillet mellem disse.
Formålet med digital markedsføring er naturligvis at få din virksomhed til at vokse, og dette gøres blandt andet ved at nå ud til en relevant målgruppe. For at kunne gøre dette på den mest effektive måde, er det yderst vigtigt først og fremmest at få en forståelse for, hvem din målgruppe er, og hvad de leder efter. Når du ved dette, kan du skræddersy din markedsføringsindsats, så du når dem der, hvor de sandsynligvis vil være mest modtagelige.
Sociale platforme
Dykker man specifikt ned i paid social er der en lang række sociale platforme som man med fordel kan annoncere på herunder Facebook, Snapchat, TikTok, Linkedin og Pinterest.
Sidstnævnte er en god måde at nå ud til din førnævnte målgruppe. Platformen er en social medieplatform, der giver brugerne mulighed for at dele billeder og videoer af ting, som de er interesserede i og som de finder inspirerende og visuel tiltalende. Du kan som virksomhed oprette annoncer, der er målrettet brugerne på baggrund af deres interesser, og disse annoncer kan være meget effektive til at nå din målgruppe.
En visuel platform
Pinterest er en meget visuel platform, hvor kreativerne er i fokus. Det er derfor vigtigt at have godt styr på dette, hvis man ønsker at annoncere på platformen. Det visuelle fokus betyder også, at det især er brands indenfor blandt andet interiør, fashion og lifestyle der med fordel kan benytte Pinterest som annonceringsplatform. Brugerne bruger desuden som tidligere nævnt i høj grad platformen som et inspirationsunivers, hvilket som regel gør købsrejsen en smule længere, end man typisk ser på andre platforme.
Det betyder dog ikke at platformen skal undervurderes som konverteringskanal. For én af de største fordele, men langt fra den eneste, ved netop Pinterest som platform, er muligheden for at nå det særlige kundesegment der er at finde på platformen, nemlig dem der på Pinterest kaldes “Pinners”. Det særlige ved denne brugerbase er, at de benytter platformen til at samle inspiration og planlægge køb frem i tiden. Det vil altså sige at man ved at annoncere på platformen har mulighed for at møde kunderne tidligt i deres købsrejse, og tage del i at forme og fremme deres behov og forbrug, frem for først at ramme brugerne når behovet er opstået.
Dertil er det med Pinterests stigende antal af brugere samt lave CPM priser, sammenlignet med andre sociale annoncerings platforme, ikke underligt at flere og flere virksomheder og brands vender sig mod Pinterest for at promovere deres produkter og tjenester.
Er du nysgerrig på at blive klogere på flere fordele ved at benytte Pinterest som annonceringsplatform, så kan du læse mere på Pinterestannoncering.dk