Hvad laver en multimediedesigner?
Elsker du at være kreativ og kunne du tænke dig at skabe nye designs, redigere billeder og nytænke virksomheders digitale udtryk? Som multimediedesigner arbejder du med at designe og udvikle digitalt indhold til flere forskellige platforme. Navnet ”multimediedesign” indikerer netop, at der arbejdes på flere forskellige platforme.
Indhold og brugeroplevelse
Uddannelsen til multimediedesigner er meget varieret, og du kommer til at arbejde med konkret indhold og den generelle brugeroplevelse. Der arbejdes naturligvis både med planlægning, udførelse og analyse. Det er derfor vigtigt at du kan lægge en god plan for dit arbejde, men også at du kan tænke abstrakt, og forestille dig de endelige resultater før de er der.
Herudover skal dine projekter naturligvis give mening for forretningen. Det er derfor en god idé at have en forretningsforståelse, så du kan sætte sig i kundernes sted. Du skal kunne vejlede kunden, og træffe de bedste valg, der passer til kundens forretning. Hvor får kunden mest værdi for sine penge?
Uddannelsen til multimediedesigner
Uddannelsen til multimediedesigner tager 2 år, og når du er færdiguddannet, kan du f.eks. blive ansat som webdesigner, frontend-udvikler, mobil/app-udvikler, webmaster, projektleder eller projektkoordinator. Her kunne dine arbejdsopgaver bl.a. bestå af at tilrettelægge hjemmesider og brugerflader til multimedieprogrammer. Du kan læse mere om uddannelsen og jobbet som multimediedesigner her.
Brug den moderne teknologi
Teknologi er en vigtig del af arbejdet for en multimediedesigner – både fordi du som multimediedesigner skal være dygtig til at sætte dig ind i nye teknologier, og vurderer hvordan brugeroplevelsen fungerer indenfor de forskellige teknologier, og fordi du er afhængig af de nyeste teknologiske værktøjer til at skabe de bedste løsninger.
Du skal således være interesseret i teknologi, og være synes det er spændende at afdække mulighederne ved nye programmer og platforme. Indenfor digitale medier er innovation et kerneområde, og det du lærte i går, gælder måske ikke længere i morgen. I dag laves de fleste hjemmesider f.eks. med udgangspunkt i, hvordan de ser ud og præsterer på en smartphone, og på denne måde er brugerne og deres vaner med til at definere hvilket indhold en multimediedesigner skal lave.