Hvordan Google blev en populær søgemaskine.!
Google er uden sammenligning en af de mest populære søgemaskiner i verden. Med over 3,5 milliarder søgninger om dagen er det ikke underligt, at alle virksomheder ønsker at ligge højt på Google for præcis deres målrettede søgeord. Men hvordan er det gået til at Google blevet så succesfuld? I denne mini artikel tager vi et kig på Googles historie, dens funktioner og mere!
Google blev grundlagt i september 1998 af Larry Page og Sergey Brin. De to mødte hinanden, mens de begge studerede på Stanford University i Californien. De skabte en ny måde at rangere hjemmesider på ved hjælp af “PageRank”, som tog udgangspunkt i antallet og kvaliteten af links til et websted for at afgøre dets betydning. Dette var altså en radikal afvigelse fra andre søgemaskiner på det tidspunkt, som blot rangerede websteder ud fra, hvor mange gange et bestemt søgeord optrådte på hjemmesiden.
I løbet af de næste par år fortsatte Google med at vokse i popularitet og begyndte at indføre nye funktioner som Google Autocomplete og Google Images. I 2004 lancerede de Gmail, som revolutionerede e-mailen med sin store lagerkapacitet og innovative funktioner som f.eks. etiketter og konversationstråde.
I dag er Google er en af de mest succesfulde virksomheder i verden. Det er den største søgemaskine og ejer nogle af de mest populære hjemmesider og tjenester, herunder YouTube, Android og Chrome. Virksomheden fortsætter også med at udvikle med nylige tilføjelser som Google Assistant og Google Lens.
Der er ingen tvivl om, at Google er kommet for at blive. Uanset om du bruger det til privat eller business, er det en god idé at lære, hvordan det fungerer, og hvad det kan gøre for dig!
Jeg har fundet en artikel hos mofa.dk hvor han f.eks beskriver hvordan du som hjemmeside ejer kan udnytte Googles autocomplete, eller som det også kaldes “søgeordsforslag”, dette er virkeligt noget du kan bruge når du skal lave indhold til din hjemmeside eller finde ideer til nye søgeord til brug i din SEO-kampagne.
Når du begynder at skrive i Googles søgelinje, vil du bemærke, at Google foreslår forskellige søgninger for dig, disse kaldes “søgeord”, og de er baseret på, hvad andre mennesker tidligere har søgt efter.
Du kan bruge dette til din fordel ved at være opmærksom på de søgeord, der bliver foreslået, når du begynder at indtaste dem. På den måde kan du få en idé om, hvad folk rent faktisk søger efter, og skabe indhold, der er relevant og brugbart for dem.
Du kan læse hele artiklen her: Brug Googles autocomplete til SEO
Jeg håber, at du fandt denne artikel nyttig! Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, er du velkommen til at efterlade dem nedenfor.
Tak fordi du læste med!