Har du styr på din landingsside?
En god landingsside er vigtig, hvis du gerne vil have dine brugere til at købe noget hos dig, eller skrive sig op til et nyhedsbrev. Men hvordan ser den gode landingsside ud? Jo den er naturligvis pæn og indbydende. Og så skal den være enkel. Det er vigtigt at brugerne, der besøger din side, straks kan se hvilke muligheder, de har på siden. Sælger du sko, er det en god idé at vise nogle af de mest populære sko allerede på landingssiden, så brugerne straks kan gå i gang med at shoppe.
Den gode landingsside skal ’konvertere’ som man siger i fagsprog. Den skal sørge for, at brugerne ’gør noget’ på din side. Det kan f.eks. være at brugerne skriver sig op til dit nyhedsbrev, udfylder en kontaktformular, ringer til dig eller køber et eller flere af dine produkter. Få inspiration til den perfekte landingsside her.
Én side, ét formål
I udgangspunktet kan en landingsside tjene mange forskellige formål, men den bør ikke tjene dem alle på én gang. Selvom du ønsker at brugerne skal købe noget hos dog OG deltage i din konkurrence, så bør du overveje hvad du præcis ønsker af dine brugere på hver af dine sider. Her tæller alle undersider som selvstændige sider.
Og hvad er en landingsside egentlig? De fleste forestiller sig, at landingssiden er det sammen som forsiden på din hjemmeside. Og din forside er skam også en landingsside, men det er alle dine øvrige sider i teorien også. Spørgsmålet er naturligvis om der så er nogen, der lander på alle dine (under)sider. Det er der nok ikke. Men det er en fejl at tro, at din forside er din eneste landingsside.
Gæster fra Google
Hvordan kommer brugerne ind på din side? Har du et kendt navn, skriver brugerne måske dit navn ind i browserens adressefelt, men det er jo langt fra alle virksomheder der er så heldige, at brugerne kommer direkte til dem. Ofte ende brugerne nok på din side, fordi Google har sendt dem ind på siden. Og hvilken side kommer de så ind på? Den side er matcher med det, de har søgt på selvfølgelig.
Det er ikke sikkert at der er en masse tekst på din forside – måske er den enkel og indbydende, og skal blot få brugerne til at klikke videre til de forskellige undersider. Hvis det er tilfældet, så fungerer din forside næppe som en optimal landingsside i forhold til Google.
Gem store tekstafsnit nederst på siden
De sider med mest indhold, er også gerne de naturlige landingssider i forhold til Google-søgninger. Derfor skal du overveje hvordan du bygger disse sider op. Store tekstmængder kan være godt, når du skal skaffe placeringer hos Google, men det er ikke så indbydende for dine brugere. Derfor bør du placere de lange tekstafsnit i bunden af siden, hvis det alligevel er Googles robot, de er skrevet for. Så kan du dedikere den øverste del af siden til de menneskelige gæster på din side. De vil i hvert fald værdsætte, at de nemt kan overskue siden.